Νέα εποχή για τα υδροπλάνα
- Dimitris Maritsas
- 6 Φεβ 2020
- διαβάστηκε 4 λεπτά
Έγινε ενημέρωση: 31 Μαΐ 2022

Κύριε Πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι
Το σχέδιο νόμου που έχω την τιμή να σας παρουσιάσω σήμερα επιχειρεί να δώσει μια οριστική λύση στο ζήτημα της ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης υδατοδρομίων, λύση την οποία, η ελληνική κοινωνία και οι παραγωγικοί φορείς περιμένουν εδώ και 15 χρόνια, χωρίς δυστυχώς κάποιο αποτέλεσμα.
Όπως γνωρίζετε, η ύπαρξη υδατοδρομίων είναι η αναγκαία προϋπόθεση για να πετάξουν υδροπλάνα, ένα φιλόδοξο στόχο τον οποίο η Κυβέρνηση έχει θέσει εντός του 2020, προσφέροντας, έτσι, νέες δυνατότητες στην οικονομία, τον τουρισμό, τη διανησιωτική συγκοινωνία, καθώς και τη συγκοινωνία της ηπειρωτικής χώρας με τις νησιωτικές περιοχές.
Ο λόγος που θεωρούμε απολύτως αναγκαία αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία είναι γιατί ο προηγούμενος νόμος που ψήφισε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝ.ΕΛ., ο 4568/2018, δεν διευκόλυνε στο ελάχιστο την ίδρυση και λειτουργία των υδατοδρομίων. Για την ακρίβεια, με το υφιστάμενο πλαίσιο δεν εκδόθηκε ούτε μία άδεια. Αυτό συνέβη καταρχάς επειδή έθεσε μια σειρά από ανούσιες και περίπλοκες διοικητικές προϋποθέσεις που κατέστησαν στην πράξη τον ίδιο το νόμο ανενεργό. Αναφέρω, ενδεικτικά, ότι το υφιστάμενο πλαίσιο προβλέπει 10 υπουργικές και κοινές υπουργικές αποφάσεις προκειμένου να καταστεί λειτουργικό. Η προηγούμενη κυβέρνηση, μέσα σε ένα χρόνο από την ψήφιση του, δεν κατάφερε να εκδώσει ούτε μια.
Ο δεύτερος, εξίσου σημαντικός, λόγος που κρίνουμε σκόπιμη την αναθεώρηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου είναι γιατί στην ουσία επιτρέπει μόνον σε έναν φορέα να προχωρήσει στην ίδρυση υδατοδρομίων: Το ελληνικό δημόσιο. Αυτό πρακτικά σημαίνει, για να δώσουμε ορισμένα παραδείγματα, ότι ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ σήμερα δεν μπορούν να ιδρύσουν υδατοδρόμια.
Σημαίνει επίσης ότι δεν μπορούν να αποκτήσουν άδεια υδατοδρομίου ιδιωτικές μαρίνες, ή μαρίνες που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες από το δημόσιο. Δεν μπορούν ακόμη να αδειοδοτηθούν ακόμη οι μεγάλοι οργανισμοί λιμένος στην περίπτωση που, τυχόν παραχώρησή τους σε ιδιώτες, συμβεί πριν λάβουν άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου.
Τέλος, το υφιστάμενο πλαίσιο έθετε σε άμεσο κίνδυνο τα μόλις τρία αδειοδοτημένα υδατοδρόμια της χώρας, από τον προηγούμενο νόμο 4146/2013, δηλαδή της Κέρκυρας, της Πάτρας και των Παξών, καθώς προέβλεπε την ανάκληση αυτών των αδειών και την προσαρμογή τους στον νόμο του 2018.
Αυτοί είναι μερικοί μόνο από τους λόγους για τους οποίους προχωρούμε στην αναθεώρηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου. Υπάρχουν και πολλοί άλλοι, κρυμμένοι κυριολεκτικά στις διατάξεις του σημερινού νόμου, τους οποίους είναι πολύ δύσκολο να αντιληφθεί κανείς αν δεν είναι εξοικειωμένος με την διοικητική πρακτική του ελληνικού δημοσίου.
Απαιτείται – και έγινε από την πλευρά μας - μια νοητική άσκηση, μια συστηματική προσομοίωση θα έλεγα, της διοικητικής διαδικασίας για να καταλάβουμε την περιπλοκότητά της. Και επειδή μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις, καταθέτω στην Επιτροπή, κύριε πρόεδρε, για να το δώσουμε στους συνάδελφους, το διάγραμμα ροής για την αδειοδότηση ενός υδατοδρομίου όπως το βρήκαμε, προκειμένου να αντιληφθούν όλοι μας γιατί μέχρι σήμερα δεν αδειοδοτήθηκε ούτε ένα υδατοδρόμιο με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Που παρεμβαίνουμε.
Καταρχάς, δημιουργούμε ένα πολύ πιο απλό πλαίσιο αδειοδότησης. Με λιγότερα δικαιολογητικά τόσο στο στάδιο ίδρυσης όσο και στο στάδιο λειτουργίας και με μείωση των υπουργικών αποφάσεων κατά 50%. Από δέκα σε πέντε.
Είμαστε δε στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι τα σχέδια αυτών των αποφάσεων είναι έτοιμα. Υπολογίζουμε ότι σε διάστημα ενός μήνα από τη ψήφιση του νόμου οι αποφάσεις αυτές θα έχουν πάρει ΦΕΚ.
Δεύτερον, αντιμετωπίζουμε ένα κρίσιμο ζήτημα όπως είναι αυτό του συντονισμού των συναρμόδιων Υπουργείων. Για το λόγο αυτό, προβλέπεται η συγκρότηση ολιγομελούς Επιτροπής Επιθεώρησης Υδατοδροµίων (4 μέλη ) σε σχέση με τον υφιστάμενο νόμο (10 μέλη) . Η ολιγομελής Επιτροπή αποσκοπεί στον άμεσο συντονισμό των μελών της και συνεπώς στην επιτάχυνση διενέργειας της επιθεώρησης, στον περιορισμό των διοικητικών διαδικασιών και του κόστους μετακίνησης. Προς τούτο, προβλέπεται ότι το κόστος μετακίνησης θα βαρύνει μόνο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και όχι την υπηρεσία από την οποία προέρχεται το εκάστοτε μέλος της Επιτροπής Υδατοδρομίων.
Τρίτον, εισάγουμε έναν νέο ορισμό για την «άδεια ίδρυσης» υδατοδρομίου με τον οποίο δεν θα απαιτείται η κατασκευή και προμήθεια εξοπλισμού για τη χορήγηση της. Κατά συνέπεια, για την χορήγηση αυτής δεν θα απαιτείται επιθεώρηση, επιταχύνοντας έτσι την έκδοση της σχετικής άδειας. Στην πράξη, ο ενδιαφερόμενος επενδυτής, με την απόκτηση της «άδειας ίδρυσης», θα επιτρέπεται να προβεί στις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες για την κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων υποδομών και εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου
και αν επιθυμεί και στην προσθήκη του απαραίτητου εξοπλισμού του.
Τέταρτον, εκτός της δυνατότητας χορήγησης «άδειας ίδρυσης» και «άδειας λειτουργίας» προβλέπεται και η χορήγηση «άδειας ίδρυσης και λειτουργίας». Ο στόχος εδώ είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης για όσους επιθυμούν να ιδρύσουν και να λειτουργήσουν υδατοδρόμια. Επιπλέον, παρέχεται μια ευελιξία στους δημόσιους φορείς, που αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τις υποδομές του υδατοδρομίου, να προβούν στην λειτουργία του υδατοδρομίου με μία ενιαία διαγωνιστική διαδικασία.
Πέμπτο, διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου καθώς δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας υδατοδρομίων (εκτός λιμένων και λιμνών) και σε περιοχές τουριστικών λιμένων (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), σε Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α.) και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται και διευρύνεται η επισκεψιμότητα περιοχών τουριστικού ενδιαφέροντος και ενισχύεται το τουριστικό προϊόν της χώρας μας προσελκύοντας και εξυπηρετώντας κυρίως υψηλότερης αξίας τουριστικές ομάδες.
Έκτο, αποτυπώνουμε τις προϋποθέσεις και τους όρους κίνησης των υδροπλάνων σε υδάτινα πεδία που βρίσκονται εκτός των αδειοδοτηµένων υδατοδρομίων. Η διάταξη αυτή προτείνεται προκειμένου να διευκολύνει την επισκεψιμότητα περιοχών µε τουριστικό ενδιαφέρον, αλλά και την εξυπηρέτηση επειγουσών περιπτώσεων (π.χ. αεροδιακοµιδή ασθενών).
Δεν θα επεκταθώ περαιτέρω. Θέλω να ευχαριστήσω τους συναδέλφους όλων των κομμάτων για την παραγωγική συζήτηση που είχαμε στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, καθώς και για τις παρατηρήσεις τους, πολλές από τις οποίες ενσωματώθηκαν στο σχέδιο νόμου. Θα τους ζητήσω απλώς να στηρίξουν επι της αρχής αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία, στην οποία είχαν καθοριστική συμβολή τόσο οι υπηρεσίες του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσο και οι κοινωνικοί φορείς τους οποίους, αυτές οι ρυθμίσεις αφορούν.
Comments